Избор на газова инжекционна система за вашия автомобил

В момента на пазара се предлагат много модели газови системи, но дали те са най-подходящи за вашия автомобил и за вас?

Новото поколение газови инжекционни системи все повече се налагат като техническо решение за автомобилите на газ (пропан-бутан или метан). Оттук обаче възникват редица въпроси за избор на система, марка, производител, както и кои са съществените предимства и как да се подбере правилната система.

Както при всички технологични продукти, така и при газовите инжекционни системи има различно ниво на качество, гаранции, процент на откази и дефекти, цена.

Тук ще спрем вниманието си на основните моменти от избора на газова инжекциона система.

Препоръка от приятел

Често препоръката от приятел или познат може да причини повече вреда, отколкото да бъде полезна, защото получаваме препоръка от човек (непрофесионалист), който има подобна система, и според него тя работи напълно задоволително.  Ако една система работи добре на определен тип автомобил, обаче, това не е гаранция, че автоматично ще работи и при останалите. За това е възможно да има много причини, например:

▪ ако автомобилът е работил 3 месеца на ГИС, няма гаранция, че ще работи безпроблемно в рамките на гаранционния период и след това

▪ ако единият автомобил няма особености на бензиновата уредба, няма гаранция, че и другия няма такива, които да окажат негативно влияние на газовата система;

▪ имайте предвид, че оценката за работата на един автомобил е отчасти субективна и няма гаранция, че след монтажа на препоръчана система, Вие също ще бъдете доволен

Цена

За да се направи правилен избор трябва да се знае, че крайната цена е съвкупност от стойността на материалите, стойността на труда и интереса на инсталатора, т.е. когато си купувате ГИС, получавате и плащате за комплексна услуга и качеството на тази услуга зависи от качеството на вложените материали, опита на инсталатора и извършваната услуга.

Ценитe варират  в  доста широк диапазон – от 600 до 1800 лв ( за 4-цилиндров двигател) и всеки инсталатор твърди, че системата, която монтира, е най-добра.

Клиентът трябва да провери какъв ще бъде и разходът на газ спрямо този на бензин, защото всичко това е основният мотив за конверсията на газ. Клиентът трябва да е наясно още в началото колко ще плаща за гориво и колко ще икономисва, за да избере подходящ клас система.

Обещанията, които се дават за еднакъв разход на газ с този на бензин, са заблуда.

Oчакваният разход при пропан-бутан е около 10% над бензина при 90 км/h. Важно е да се направи уточнението, че разходът се засича извънградско шофиране, като засичането става при празна бутилка, която се пълни с определено количество газ (но не по-малко от 10 литра) и се отчита за колко километра е достатъчно това количество. Принципът със засичане на изразходваното количество с допълване на бутилката е абсолютно грешен и неприложим при пропан-бутан или метан.

Гаранционен срок

Информирайте се какъв гаранционен срок ще ви даде сервизът и при какви условия. Опитайте се да прецените какви инвестиции прави сервизът за професионално развитие, т.е.  дали когато ви се наложи поддръжка, сервизът ще е все още там; какви услуги предлагат на своите клиенти; от колко време фирмата фукционира и какъв опит има на пазара. Информирайте се за добрите практики в областта. За съжаление има все още сервизи, които имат лоши практики като например:

▪ При профилактика да сменят единствено филтъра на газовата фаза, но не и на газовия клапан

▪ Ако след първоначална настройка се окаже, че трябва да коригират отворите на инжекторите, не го правят, понеже автомобилът “може да работи и така”.

▪ При смяна на консумативите не се използват оригинални компоненти.

▪ При монтаж некоректно се закрепва бутилката като се изполват видии за дърво например, тъй като е по-бързо.

Произход на ГИС

Какъв произход имат системата  и отделните й компоненти, като най-добре е да поискате съответните сертификати по резолюции R67-01 и R110, тъй като може да се окаже, че отделни компоненти не са сертифицирани за автомобилна употреба.

Качество на компонентите в системата

Не е нужно да сте професионалист, за да се опитате визуално да определите качеството на компонентите – разгледайте системата преди да ви я монтират.

Монтаж

Обърнете внимание дали настройките се извършват само на място или и в движение, как тестват автомобила.

Поискайте да ви покажат вече монтирана система и се опитайте по разположението на компонентите да прецените дали монтажът е направен професионално. Общото правило гласи, че колкото по-малко компоненти и кабели разпознавате като допълнителни, толкова по-добре. Ако разпознаете следните характеристики в монтираната система:

▪ Компонентите са поставени спрямо свободното пространство без да се вземат предвид изискванията (кабелите не трябва да се търкат в други компоненти, за да не се протрият например).

▪ Окабеляването прилича на паяжина.

▪ Не са запоени или не са кримпнати кабелите, а само усукани, като дори не са изолирани след това.

▪ Зарядното за пропан-бутан е оставено в багажника, за да се пести време, а при желание да се постави навън, както задължава законът, се изисква допълнително заплащане.

▪ При гумените съединения не са използвани скоби за стягане.

изберете друг сервиз за монтажа на вашия автомобил.

Трябва да се отбележи, че в стремежа си да предложат много ниски цени на едро на своите дилъри, някои производители и вносители предлагат на пазара продукция, която не отговаря на изискванията за автомобилна употреба и за работа с газ. Някои системи дори не са сертифицирани, в резултат на което на пазара се предлагат системи на много ниски цени и потребителите се сблъскват с непрекъснато посещение в сервизите и получават продукт, който не отговаря на очакванията им. Наблюдават се и лоши практики от сервизите, като например:

▪ Не свързват всички кабели на газовата инжекционна система.

▪ Не свързват всички необходими сензори.

За да се избегнат до голяма степен проблемите, трябва да се търси професионален сервиз с опит и познания, а както се вижда, изборът на газова уредба съвсем не е лесен и трябва да се съобрази с много фактори.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван

*